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USCPA 過去問 Lease payment

Lease に自信があると思ってたけど、やっぱりすぐ忘れる。。。
 
Leaseは、契約年数と、実際に支払う年数が違う場合があります。
 
例えば以下の問題は、6/1に始まったリース契約で、実際の支払いは10/1からスタートになっていて、4か月分サービスしてもらうことが起こりえます。
 
 
そんな場合は、支払額に実際に支払う月をかけて、トータルで支払うべき総額を出し、それを契約年数で按分して、支払の平均値(?)をだして、Lease expenseを求めます。
 
On June 1 of the current year, a company entered into a real estate lease agreement for a new building. The lease is an operating lease and is fully executed on that day. According to the terms of the lease, payments of $28,900 per month are scheduled to begin on October 1 of the current year and to continue each month thereafter for 56 months. The lease term spans five year. The company has a calendar year end. What amount is the company's lease expense for the current calendar year?
  • $86,700
  • $161,838
  • $188,813
  • $202,300

 

上の場合だと、28900/month X 56months = 1618400 5年間でトータルで払うリース料

 

1618400 を ÷ 5年(60months)  = 26973.3  按分した後の月支払額

 

26973 x  7( 6/1契約日から支払うと考えて、年末までの7か月)=188813

 

 下の似たような問題でもそうだけど、リースの割引サービスなどがあっても、計上するexpenseは全体の支払総額を全体のリース期間で割った平均値です!!

On April 1, year 1, Hall Fitness Center leased its gym to Dunn Fitness Center under a four-year operating lease. Hall normally charges $6,000 per month to lease its gym, but as an incentive, Hall gave Dunn half off the first year's rent, and one quarter off the second year's rent. Dunn's rental payments were as follows:

Year 1 12 × $3,000 = $36,000
Year 2 12 × $4,400 = $54,000
Year 3 12 × $6,000 = $72,000
Year 4 12 × $6,000 = $72,000

Dunn's rent payments ware due on the first day of the month, beginning on April 1, year 1. What amount should Dunn report as rent expense in its monthly income statement for April, year 3?

  • $3,000
  • $4,500
  • $4,875
  • $6,000

 4年分の支払の総額を、4年(48月)で割ると、4875となる。 これが計上される月額支払。

 

 

 

下も同様に、気を付けて、間違えないように。

A company enters into a three-year operating lease agreement effective January 1, year 1. The amounts due on the first day of each year are $25,000 in year 1, $30,000 in year 2, and $35,000 in year 3. What amount, if any, is the related liability in the first day of year 2?
  • $ 0
  • $ 5,000
  • $ 60,000
  • $ 65,000

 

 

毎月払う額が異なってくるけど、計上されるべきは平均額。

よって、月で按分すると、毎月払われるべきは$30000となる。

                       実際      計上額      差額

yr 1 first day   25000         30000                     (5000) 払われるはずだけど、実際足りてない

yr 2 first day   30000                      30000      0

yr 3 first day   35000                      30000                      5000 余分に払っている

 

yr 2 first dayの時点で発生している負債は1年目で未払いだった按分された計上額との差額、5000です。

 

 

 

下も間違えたわ。。。 

似たような問題多すぎ。 基本的な考え方はあってたけど、ここまでめんどくさい計算になると思わなくてなめてた。

Main, a pharmaceutical company, leased office space from Ash. Main took possession and began to use the building on July 1, 2010. Rent was due the first day of each month. Monthly lease payments escalated over the 5-year period of the lease as follow:

Period(月払いだって!!) Lease payment
July 1, 2010 - September 30, 2010- rent abatement during move-in, construction $0
October 1, 2010 - June 30, 2011 17,500
July 1, 2011 - June 30, 2012 19,000
July 1, 2012 - June 30, 2013 20,500
July 1, 2013 - June 30, 2014 23,000
July 1, 2014 - June 30, 2015 24,500

What amount would Main show as deferred rent expense at December 31, 2013?

  • $50,658
  • $52,580
  • $68,575
  • $71,550

 

こちらでもまず、リース期間通しての支払総額を求めます。

17500 x 9か月(10月~翌6月)

(19000+20500+23000+24500) x 12か月

Total:1201500 支払う総額

 

5年リースなので60か月で割ると、毎月20025の支払。

 

2013年12月末までのDeferred expense を聞かれてるので、帳簿上支払額と実際支払った額を比べる。

PeriodLease payment
July 1, 2010 - September 30, 2010- rent abatement during move-in, construction

3か月分 帳簿 60075  実際 0    

October 1, 2010 - June 30, 2011 9か月分 帳簿180225  実際 157500
July 1, 2011 - June 30, 2012

12か月分  帳簿240300  実際 228000

July 1, 2012 - June 30, 2013 12か月分  帳簿240300  実際 246000
July 1, 2013 - June 30, 2014

6か月分  帳簿120150  実際 138000

July 1, 2014 - June 30, 2015 ↑ (12/31までを計算)        

 

 帳簿トータルは841050、実際のトータルは769500, 差額は

=-71550 Deferred rent expense